Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 

11 lutego obchodzimy  Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112.

W 2024 r. w Centrach Powiadamiania Ratunkowego odnotowano ponad 20 mln połączeń przychodzących. To o ponad 2 mln zgłoszeń mniej niż rok wcześniej. Operator na zmianie dziennej odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na zmianie nocnej było to 81 połączeń.

W 2024 r. funkcjonowało 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, które odbierały połączenia kierowane na numery alarmowe 112, 997 oraz 998.

Ubiegły rok to m.in. kontynuowanie prac technicznych dotyczących utrzymania systemu teleinformatycznego CPR. Celem było zwiększenie jego niezawodności. Zmieniona została konfiguracja ośrodków krajowych, co zwiększyło odporność systemu na awarie.

Prawie 37 proc. wszystkich połączeń zostało zakwalifikowanych jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei ponad 25 proc. zgłoszeń przychodzących zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.

Wśród kategorii zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się zdarzenia dotyczące komunikacji drogowej (ponad 760 tys.). Najczęściej zgłaszano też m.in: zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.), złe samopoczucie (ponad 544 tys.), czy interwencje domowe (ponad 441 tys.).

Najwięcej połączeń odnotowano od czerwca do sierpnia

Na jednego operatora przypadało średnio 1 146 połączeń miesięcznie (wobec 1,3 tys. w 2023 r.). Najwięcej połączeń zarejestrowano w miesiącach letnich – w czerwcu (prawie 1,8 mln zgłoszeń), w lipcu oraz w sierpniu (ponad 1,9 mln zgłoszeń w tych miesiącach).

Średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia wynosił 9,47 sekundy. Oznacza to, że operator odbiera połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 6 sekund trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).

Najwięcej zgłoszeń jest rejestrowanych pomiędzy godziną 10 a 21. Średni czas prowadzenia rozmów w ramach zgłoszeń zasadnych wynosił około 2 minuty i 23 sekundy. Na numery alarmowe najczęściej dzwoniono w piątki (ponad 2,9 mln połączeń) i w soboty (ponad 3 mln).

Niemal 45 proc. wszystkich zgłoszeń przekazano do Policji, a ponad 40 proc. do Państwowego Ratownictwa Medycznego, natomiast do służb pomocniczych skierowano ponad 8 proc. Pozostałe zgłoszenia przekazano do Państwowej Straży Pożarnej (ponad 6,5 proc.).

Operatorzy numerów alarmowych

Na stanowisku operatora numerów alarmowych zatrudnionych jest ponad 1,22 tys. osób. W porównaniu z 2023 r. stan zatrudnienia w Centrach Powiadamiania Ratunkowego na stanowisku operatora numerów alarmowych zwiększył się o około 35 etatów.

Operator numerów alarmowych musi posługiwać się co najmniej jednym językiem obcym w stopniu komunikatywnym. Najwięcej operatorów posługuje się językiem angielskim, w dalszej kolejności są to języki: rosyjski i niemiecki.

W 2024 r. wszystkie szkolenia operatorów numerów alarmowych, zgodnie z ustawą o SPR, były zorganizowane przez MSWiA. Przeprowadzono 5 szkoleń podstawowych, które ukończyły 133 osoby. Wydano 116 certyfikatów – dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia obsługi zgłoszeń alarmowych.

W 2024 r. zarejestrowano łącznie ponad 42,6 tys. zgłoszeń eCall (ogólnoeuropejski samochodowy system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych). To o prawie 32 proc. więcej niż w 2023 r. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w grudniu (ponad 4,1 tys.), październiku i listopadzie (po ponad 4 tys. zgłoszeń w obu miesiącach).

Wzrost liczby zgłoszeń eCall wynika z coraz większej liczby samochodów, które posiadają  ten system. Najwięcej zgłoszeń eCall wpłynęło do Centrów Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu (blisko 8,2 tys.) oraz Poznaniu (ponad 4,6 tys.).

W ubiegłym roku zarejestrowano niemal 2,5 tys. zgłoszeń SMS. Najwięcej zgłoszeń wpłynęło w sierpniu (384), lipcu (309) oraz w maju (267). Do służb przekazano niemal 2,3 tys. zasadnych zgłoszeń. Według danych na 31 grudnia 2024 r. aktywnych było ponad 31,5 tys. użytkowników aplikacji mobilnej Alarm112.

[źródło Wydział Prasowy, Departament Komunikacji Społecznej MSWiA], Fot. Dziennik Legnicki

POWIĄZANE

Categories region

Policja wspiera zimową pomoc dla bezdomnych i najuboższych

Categories gospodarka

Trzeba już modlić się o pracę, bo Tusk bierze władze?

Categories porady

Nie strasz dziecka policjantem!

Categories region

MOPS czy raczej ZUS dla księży???

Categories legnica

Pijana matka skazana

Categories porady

Legnica – miasto niebezpieczne (!!!) Konieczne kursy samoobrony (???)

Categories porady

Mamy: bezpieczny temat na święta przy stole

Categories region

Ostatni dzwonek na ferie w mundurze!!! 

Categories legnica

Najpiękniejsza choinka w Legnicy – kibiców Miedzi  

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *